Judo op school is in Japan de "gewoonste zaak van de wereld…"

Judo is een Japanse sport en dan is het natuurlijk wel heel erg leuk om van een Japanse leerling te horen dat judo op school in Japan de "gewoonste zaak van de wereld is…"
Misschien ook in Putten?
Sportcentrum Putten en Wellness Centre Putten zijn er klaar voor.

Na een korte evaluatie blijkt dat leerkrachten, leerlingen en sportscholen veel plezier hebben beleefd aan deze judolessen met de hele klas. Met veel kabaal gingen partijen soms de strijd met elkaar aan in het "ME-spel" en er werd met veel enthousiasme gewerkt aan "tafeltjes omgooien of tafelpoten zagen, vliegtuigen vangen, achterover vallen over stoeprandjes", omduwen, rollen, vallen. Natuurlijk werd daarbij wel eens aan jassen, shirts, broeken, armen en benen getrokken en dat was even wennen, maar kleine probleempjes waren gelukkig weer snel vergeten. Eenmaal gewend aan het stoeien, werd in iedere les geoefend met judoworpen en houdgrepen en als meesters en juffen meededen was de pret natuurlijk compleet want "ja, als je die in de houdgreep kunt houden…"

Fulltime judoles
Het project Judo op School in Putten is met veel succes afgerond. Initiatiefnemers Aalt Petersen van Sportcentrum Putten en Timon Gakes van Wellness Centre Putten hebben hun uren, ruimte en leiding beschikbaar gesteld en kijken tevreden terug op een héél druk maar zeer geslaagd project Judo op School in Putten, waaraan 1169 leerlingen van 11 Puttense basisscholen hebben deelgenomen. Ook de Judobond Nederland kon zich vinden in het project en ondersteunde de sportscholen met een financiële bijdrage. Coördinator Annemieke Carbo kijkt terug op een succesvol project. "Het was een hele puzzel, maar met medewerking van de scholen en de busmaatschappij is het gelukt om alle 47 groepen in te delen op de gewenste tijden". Vier weken lang werd op beide sportscholen binnen de schooltijden fulltime judoles gegeven!

Reacties
Een kleine greep uit de reacties: kinderen leren omgaan met wilde(re) spelletjes; leerzaam voor kinderen die problemen hebben met aanraken van elkaar, positief; leuk, weer eens wat anders; vooral veel plezier gehad; hopelijk volgend jaar weer; fantastisch initiatief; leuk om kennis te maken met de sportschool. Slechts een enkele reactie werd gegeven op: te streng of te lange periode en m.u.v. de scholen die via het reguliere busvervoer naar de sportschool kwamen, waren er wat problemen om het vervoer rond te krijgen. Veel leerkrachten vinden het project voor herhaling vatbaar en ook de sportscholen zullen zich beraden over de voortgang als jaarlijks terugkerend sportproject, zij het in een wat afgeslankte vorm.

Begrip en respect
Judo draagt bij aan het leren omgaan met regels, het ontwikkelen van sociale vaardigheden en maatschappelijke normen en waarden en omdat iedereen het kan, is het goed voor je zelfvertrouwen en de motorische ontwikkeling. Hoewel een periode van vier weken te kort is om je deze vaardigheden eigen te maken of gedrag en sfeer in de groep te beïnvloeden, was het voor de leerkrachten een genoegen om het gedrag van de kinderen in de "dojo" mee te maken. Na het aanvankelijk wat onwennig vasthouden en stoeien, werd de benadering steeds soepeler en ontstond er ook vertrouwen, begrip en respect voor elkaar.

Na vier weken judoles had iedereen een kleine basis om een judopartijtje te spelen. Sommige kinderen hebben de smaak te pakken gekregen en zich ontwikkeld tot "echte judoka's". Alle deelnemers mochten een deelnamecertificaat en een kennismakingsaanbod in ontvangst nemen. De eerste judostappen zijn gezet!